Ranskalaisen kyläkaupan omistajan Facebook-päivitys kosketti laajalti myös nuoria: "Kerrankin aikuiset pitää meidän puolia"

Asikkalan Vääksyn Ranskalaisen kyläkaupan omistaja Riikka-Maria Lemminki julkaisi sunnuntaina (5.7.) Facebook-päivityksen, joka on levinnyt nopeasti laajalle sosiaalisessa mediassa. Kyläkaupan omistaja kertoi Facebook-päivityksessä tehneensä viikonloppuna jotain sellaista, mitä ei ole koskaan ennen tehnyt asiakaspalvelutilanteessa: hän vastasi asiakkaan palautteeseen kritisoimalla asiakkaan omaa käytöstä.



Lemminki oli seurannut jo jonkin aikaa osan asiakkaiden kielenkäyttöä erityisesti nuoria työntekijöitään kohtaan. Erään asiakkaan kohdalla raja tuli vastaan, jonka hän ilmoitti sekä asiakkaalle itselleen ja samalla hän päätti kirjoittaa asiasta julkisesti kaikille. Voit lukea kirjoituksen kokonaisuudessaan täältä (Facebook).

Kyläkaupan omistaja toivoo, että nuorten työntekijöiden kaltoinkohtelusta keskusteltaisiin avoimemmin ja enemmän. Facebookin kirjoitusta on jaettu tuhansia kertoja ja sitä on kommentoitu vilkkaasti. Kulunut viikko on ollut kaupalle kiireinen, sillä ihmiset ovat myös halunneet osoittaa tukensa yrittäjälle ja hänen kesätyöntekijöille tulemalla asioimaan kaupassa.

Riikka-Maria Lemminki vieraili Radio Voiman aamussa (10.7) Kristoffer Ignatiuksen haastattelussa. Kuuntele kyläkaupan kuulumiset vajaan viikon jälkeen kirjoituksesta. Kiitollisuuden lisäksi hän muistuttaa aikuisten roolista toimia oikein nuorten kanssa, jotka omaa elämäänsä aikuisuuden kynnyksellä. Pienilläkin sanavalinnoilla voi olla iso vaikutus - hyvässä ja pahassa.

Audio icon Lataa podcast (14.14 MB)